Raziskava 2013
ZADOVOLJSTVO JAVNOSTI Z DELOVANJEM SLOVENSKIH SODIŠČ
Vrhovno sodišče republike Slovenije se zaveda pomena zaupanja javnosti v delovanje sodišč. Zagotavljanje kakovostne storitve za stranke sodnih postopkov je poleg neodvisnosti in nepristranskosti, odgovornosti, integritete in poštenosti ter sojenja v optimalnem in predvidljivem času ena temeljnih vrednot sodstva. Sodstvo je odločeno krepiti odnose z laično in strokovno javnostjo, zaposlene pa vzpodbujati v njihovem strokovnem in poklicnem razvoju, jim nuditi najboljše možne pogoje za delo ter krepiti občutek skupne pripadnosti in ponosa na delo v sodstvu.
Dozorelo je spoznanje, da je treba vodstvom sodišč in ostalim pristojnim institucijam ter državljanom nuditi čim bolj natančne in jasne informacije o delovanju sodišč. Vrhovno sodišče Republike Slovenije je z namenom udejanjanja tega cilja pripravilo raziskavo o zadovoljstvu različnih javnosti z delovanjem sodstva. V raziskavo, ki so jo izvedli strokovnjaki Znanstveno-raziskovalnega središča Univerze na Primorskem, so tako bile vključene naslednje skupine deležnikov v sodstvu: splošna javnost, strokovna javnost (odvetniki, pravobranilci in tožilci), uporabniki sodišč in zaposleni.
Rezultati izvedene raziskave so v določenih pogledih vzpodbudni, vendar ni prostora za pretirano zadovoljstvo. Zaupanje javnosti v sodstvo je namreč nizko, prenizko. Pomembno pa je poudariti, da tudi tisti uporabniki, ki v postopkih pred sodiščem niso bili uspešni, višje ocenjujejo nepristranskost, neodvisnost in strokovnost sodnikov ter potek sodnega postopka kot splošna in celo strokovna javnost. S ponosom nas navdajajo izredno dobre ocene odnosa in strokovnosti sodnega osebja. Opogumlja nas tudi občutek pripadnosti zaposlenih in njihovo zadovoljstvo z delom v ožjih organizacijskih enotah.
Kljub pomembnim premikom na bolje je še veliko prostora za izboljšave pri poteku postopkov, predvsem z vidika kakovosti ter sojenja v optimalnem in predvidljivem času. Glede na to, da se zavedamo tudi pomembnosti zunanjega pogleda, moramo strokovno javnost aktivneje vključiti v delovanje sodišč ter izboljšati in okrepiti komunikacijo med sodišči in ostalimi institucijami. Zaposlenim je potrebno omogočiti bolj spodbudno okolje v smislu napredovanja in razvoja ter omogočiti boljši pretok informacij med vodstvi sodišč in zaposlenimi.
Ob predstavitvi prve obsežne raziskave o delovanju sodstva se zahvaljujem sodelavcem in zunanjim strokovnjakom, ki so sodelovali pri njenem nastanku in izvedbi, ter predstavnikom strokovne javnosti in zaposlenim v sodstvu za njihovo pomoč in sodelovanje v raziskavi. Raziskavo bomo ponavljali, tako da bomo lahko sproti ugotavljali zadovoljstvo javnosti z delovanjem sodišč in na podlagi pridobljenih informacij sprejemali ukrepe za izboljšanje stanja v sodstvu.
Svoje delovanje lahko izboljšujemo predvsem s strokovnim in predanim delom. S takim pristopom bomo dosegli tudi večje zadovoljstvo različnih deležnikov s sodstvom, kar bo pomembno prispevalo k trajnemu dvigovanju ugleda sodstva v javnosti.
Branko Masleša
Predsednik Vrhovnega sodišča Republike Slovenije
Metodologija: V telefonski javnomnenjski v oktobru 2013 raziskavi je sodelovalo 730 anketiranih posameznikov iz celotne Slovenije izmed preklicanih 6000 gospodinjstev s stacionarnim telefonskim priključkom.
Analizirane vsebine:
- Zaupanje v institucije
- Dejavniki zaupanja ljudi v sodstvo
- Integriteta sodnikov
- Delovanje sodišč
- Delovanje sodišč v prihodnje in izkušnje posameznikov na sodiščih
Metodologija: Spletno anketo so v oktobru 2013 izpolnjevali pravobranilci Državnega pravobranilstva, tožilci Državnega tožilstva in člani Odvetniške zbornice. Povezava do spletnega vprašalnika je bila poslana na e-poštne naslove 1515 odvetnikov, 195 tožilcev in 57 pravobranilcev. S precej nizko odzivnostjo strokovne javnosti smo pridobili le 108 odgovorov na anketo, kar predstavlja 6,1 % stopnjo odgovora.
Analizirane vsebine:
- Percepcije o slovenskih sodiščih
- Pretok informacij
- Lastnosti sodišč
- Sodno osebje in postopek
- Obravnave
Metodologija: Na slovenskih sodiščih je v oktobru 2013 potekala anketa med uporabniki oziroma strankami o njihovem zadovoljstvu z delovanjem slovenskega sodstva. K anketi je sodno osebje pozivalo obiskovalce slovenskih sodišč po zaključenih obravnavah ali drugih opravkih na sodiščih, vprašalnike pa so uporabniki izpolnjevali samostojno in jih anonimno oddali v pripravljene nabiralnike. Uporabniki slovenskih sodišč so izpolnili 859 anketnih vprašalnikov.
Analizirane vsebine:
- Splošno o sodstvu
- Dostop do informacij
- Dostop do sodišča in notranjost sodne zgradbe
- Delovanje sodišča
- Sodniki in postopek
Uporabniki - primerjalna analiza
Metodologija: V oktobru 2013 je potekala raziskava o zadovoljstvu na delovnem mestu med zaposlenimi v sodnem sistemu Republike Slovenije. Anketo je na svoje e-spletne naslove prejelo vseh 4.454 zaposlenih na dan 30. septembra 2013, upoštevajoč aktualne kadrovske podatke. Vprašalnik je v celoti izpolnilo 1.545 zaposlenih, kar predstavlja 34,7-odstotno stopnjo odgovora.
Analizirane vsebine:
- Pretok informacij
- Delovno mesto
- Zadovoljstvo na delovnem mestu
- Merila kakovosti
- Medosebni odnosi
- Možnosti napredovanja in nagrajevanja
- Odnosi z nadrejenimi
- Delovne obveznosti
- Cilji in vrednote sodišča
- Opremljenost z znanjem in prenos znanj
- Delitev odgovornosti
- Razvoj kariere
Zaposleni - primerjalna analiza