<< Nazaj na seznam zadetkov
AAAArial|Georgia

 

VSRS Sodba Uv 6/2017

Sodišče:Vrhovno sodišče
Oddelek:Upravni oddelek
ECLI:ECLI:SI:VSRS:2017:UV.6.2017
Evidenčna številka:VS00005562
Datum odločbe:10.11.2017
Senat:Brigita Domjan Pavlin (preds.), Marko Prijatelj (poroč.), Nataša Smrekar
Področje:UPRAVNI SPOR - VOLITVE
Institut:volitve v državni svet - rok za pritožbo - trditveno in dokazno breme - hitrost postopka

Jedro

Zoper odločbe volilne komisije, določene v 103. in 105. členu ZVDZ, je dopustno vložiti pritožbo na sodišče, pristojno za upravne spore, v 48 urah po prejemu odločbe. Sodišče mora odločiti o pritožbi najkasneje v 48 urah po prejemu pritožbe. Zaradi kratkega roka za odločanje je trditveno in dokazno breme na strani pritožnika in od Vrhovnega sodišča, tudi zaradi narave volilnega postopka, ni mogoče pričakovati, da bo po uradni dolžnosti ugotavljalo pravno pomembna in relevantna dejstva, ali dopustilo dopolnjevanje ali popravljanje formalnih pomanjkljivosti.

Izrek

Pritožba se zavrne.

Obrazložitev

1. Vlagatelj pritožbe Društvo SKZ - Slovenska kmečka zveza (v nadaljevanju SKZ) oziroma zanj predsednik B. B. svoji pritožbi ni priložil aktov, ki jih izpodbija, vendar je iz vsebine pritožbe mogoče razbrati, da izpodbija seznam Državne volilne komisije (v nadaljevanju DVK), št. 041-26/2017/6 z dne 30. 10. 2017, kandidatov/kandidatk za volitve člana državnega sveta - predstavnika za področje kmetov v delu pod zaporedno št. 1, kjer je kot kandidat, ki ga je predlagala SKZ naveden, C. C. Poleg tega pritožnik izpodbija imenovanje D. D. kot predstavnika SKZ v volilno telo za volitve članov državnega sveta - predstavnika za področje kmetov.

2. V pritožbi navaja, "da je predsednik društva SKZ z e sporočilom z dne 02. 11. 2017, naslovljenega na glavno pisarno DVK seznanil in opozoril DVK, da društvo SKZ, zaradi poteka uradnega upravnega postopka ugotavljanja zakonitega zastopnika, ki poteka na UE Ljubljana in na ministrstvu za notranje zadeve, ne more predlagati kandidata za člana Državnega sveta Republike Slovenije in izvoliti predstavnika v volilno telo, to je D. D.. V postopku ugotavljanja zakonitega zastopnika je Republika Slovenija, ministrstvo za notranje zadeve z odločbo št. 2151-6/2017/2 (1324-03) z dne 19. 7. 2017, na podlagi pritožbe društva na odločbo UE Ljubljana št. 215-1428/2016-10, u.p.: MNZ-UE0144-P2 z dne 28. 03. 2017, odločilo, da se odločba UE Ljubljana odpravi in se zadeva vrne organu prve stopnje v ponovni postopek. S to odločbo se je odpravila tudi tretja točka odločbe UE Ljubljana št. 215-1428/2016-10, u.p.: MNZ-UE0144-P2, da pritožba zoper odločbo ne zadrži vpisa v register. Kljub temu je DVK sprejela kandidaturo C. C.. in kot predstavnika v volilno telo tudi D. D.. Društvo SKZ je predložilo lažne dokumente o potrditvi kandidatov s strani organov društva SKZ. Sam kot predsednik društva, kakor tudi drugi člani UO društva oz. ostali člani društva nismo prejeli nikakršnega vabila za sklic ali upravnega odbora društva ali občnega zbora društva z dnevnim redom, kjer bi potrjevali kandidata za člana državnega sveta Republike Slovenije kot predstavnika kmetov in predstavnika v volilno telo (elektorja). Zato smo prepričani, da gre v primeru društva SKZ za lažno predložitev dokumentov in s tem zavajanje tako Državne volilne komisije, ostalih nevladnih organizacij s področja kmetijstva, ki so kandidirala kandidate za člane Državnega sveta, kot celotnega volilnega sistema v Sloveniji. Takšna dejanja so kazniva dejanja, zato smo tako proti obema kandidatoma vložili kazensko ovadbo za kaznivo dejanje ponarejanja listin po 154. in 259. členu kazenskega zakonika. Upamo, da je navedenih dovolj tehtnih in argumentiranih razlogov za spremembo seznama kandidatov/kandidatk za volitve člana državnega sveta - predstavnika za področje kmetov št. 041-26/2017/6 in izključitev kandidata s seznama kandidatov za člana Državnega sveta in predstavnika volilnega telesa".

3. Pritožba ni bila posredovana v odgovor DVK in prizadetima strankama, saj bi to glede na zakonsko določen čas odločanja v zadevi (48 ur od prejema pritožbe) in glede na sprejeto odločitev, ki v pristojnosti DVK ne posega, niti ne posega v pravice prizadetih strank, nepotrebno podaljševalo potek postopka.

4. Pritožba ni utemeljena.

5. Zakon o državnem svetu (v nadaljevanju ZDSve) nima posebnih določb o varstvu volilne pravice. Zato je na podlagi 10. člena ZDSve treba glede teh vprašanj primerno uporabljati določbe Zakona o volitvah v državni zbor (v nadaljevanju ZVDZ). Ta ureja varstvo volilne pravice v 103. do 109. členu. Na podlagi 105. člena ZVDZ se zoper odločbo volilne komisije, s katero se zavrne lista kandidatov, zoper odločbo volilne komisije iz drugega odstavka 103. člena tega zakona ter zoper odločbo državne volilne komisije iz prejšnjega člena lahko vloži pritožba na sodišče, pristojno za upravne spore, v 48 urah po prejemu odločbe. Sodišče mora odločiti o pritožbi najkasneje v 48 urah po prejemu pritožbe. Sodišče odloča ob primerni uporabi določb zakona o upravnih sporih.

6. Iz navedenih določb izhaja, da je predmet izpodbijanja odločba pristojne volilne komisije. Zaradi zelo kratkega roka za odločanje Vrhovnega sodišča je trditveno in dokazno breme na strani pritožnika. Zaradi kratkih rokov in narave volilnega postopka ni mogoče od Vrhovnega sodišča zahtevati oziroma pričakovati, da po uradni dolžnosti ugotavlja pravno pomembna in relevantna dejstva ali dopusti dopolnjevanje ali popravljanje formalnih pomanjkljivosti.

7. Vrhovno sodišče ugotavlja, da je pritožbo v imenu SKZ vložil B. B. kot predsednik društva in ne kot predstavnik kandidature oziroma predstavnik predlagatelja. Ta je po podatkih spisa DVK oseba D.D.. Pritožnik ni izkazal, da je pritožba vložena v 48 urah po prejemu odločb o potrditvi list kandidatov, ki sta bili na podlagi 59. člena ZVDZ poslani predstavniku list kandidatov, to je D. DI. s priporočeno pošto. Nadalje je iz vsebine pritožbe razvidno, da se s pritožbo izpodbija seznam kandidatov/kandidatk za volitve članov državnega sveta - predstavnika za področje kmetov in ne odločitev DVK o potrditvi kandidature C. C. za člana državnega sveta. To po presoji Vrhovnega sodišča pomeni, da izpodbija akt, zoper katerega ni dopustno vložiti pritožbe. Tudi sicer s seznamom ni odločeno o ničemer, saj pristojna volilna komisija le sestavi seznam kandidatov po abecednem redu priimkov kandidatov, začenši s črko, ki se določi z žrebom, na podlagi potrjenih kandidatur (prvi odstavek 16. člena ZDSve).

8. Kljub navedenemu Vrhovno sodišče pritožbe ni zavrglo, saj ta v delu, ki se nanaša na D. D., ni jasna glede izpodbijanega akta, torej ali je pritožba vložena zoper seznam ali pred tem izdano odločbo DVK o vpisu D. D. v seznam izvoljenih predstavnikov v volilno telo. Vrhovno sodišče je tudi ob upoštevanju odločbe Ustavnega sodišča Republike Slovenije Up-3564 z dne 6. 12. 20071 in specifične situacije v obravnavani zadevi (glede na pritožbi priložene odločbe in pritožbene navedbe očitno poteka spor med posameznimi člani SKZ o tem, kdo so zakoniti zastopniki in organi SKZ) pritožbo izjemoma vsebinsko obravnavalo.

9. Pri tem je ugotovilo, da so pritožbene navedbe (ki so enake tudi v povezavi s seznamom oziroma uvrstitvijo C. C. na seznam) povsem pavšalne in neizkazane. Pritožnik namreč ni navedel, kateri akti, ki so bili predloženi DVK, naj bi bili ponarejeni in zakaj, niti teh aktov ni priložil. Prav tako ni izkazana trditev, da SKZ nima zakonitih zastopnikov niti organov, kot je to navedeno v pritožnikovem pisanju z dne 2. 11. 2017, ki naj bi ga poslal DVK dva dneva po izdaji spornih aktov. Pritožbenih navedb ne potrjuje niti pritožbi priloženo pisanje, naslovljeno "Kazenska ovadba zaradi ponarejanja listin", ki je datirana z dnem 8. 11. 2017, to je na dan predložitve pritožbe Vrhovnemu sodišču.

10. Zato je Vrhovno sodišče ob ugotovitvi, da pritožbene navedbe niso utemeljene, pritožbo zavrnilo na podlagi 63. člena ZUS-1.

-------------------------------
1 V tej odločbi je Ustavno sodišče presodilo, da je v primeru volitev v državni svet dopustnost pravnega sredstva ob upoštevanju prvega odstavka 103. člena ZDVZ, po katerem ima zaradi nepravilnosti v postopku kandidiranja vsak kandidat oziroma predstavnik liste kandidatov pravico vložiti ugovor pri volilni komisiji volilne enote, zaradi pravice do pravnega sredstva iz 25. člena Ustave RS 103. in 105 . člen ZVDZ razlagati tako, da je zagotovljena tudi pritožba zoper odločitve DVK o potrditvi seznama predstavnikov v volilno telo.


Zveza:

RS - Ustava, Zakoni, Sporazumi, Pogodbe
Zakon o državnem svetu (1992) - ZDSve - člen 10
Zakon o volitvah v državni zbor (1992) - ZVDZ - člen 103, 105

Pridruženi dokumenti:*

*Zadeve, v katerih je sodišče sprejelo vsebinsko enako stališče o procesnih oz. materialnopravnih vprašanjih.
Datum zadnje spremembe:
01.12.2017

Opombe:

P2RvYy0yMDE1MDgxMTExNDEzMjA2