<< Nazaj na seznam zadetkov
AAAArial|Georgia

 

sodba U 213/2002

Sodišče:Upravno sodišče
Oddelek:Varstvo ustavnih pravic
ECLI:ECLI:SI:UPRS:2002:U.213.2002
Evidenčna številka:UC0030003
Datum odločbe:19.10.2002
Področje:volitve
Institut:lokalne volitve

Jedro

Predlagatelj liste kandidatov mora izkazati, da je lista kandidatov vložena v skladu z zakonskimi pogoji. Politična stranka predlaga listo kandidatov po pravilih, ki so prepuščena strankini notranji ureditvi, kar je tudi odraz pravice do svobodnega združevanja iz 42. člena Ustave. Zakonsko je vsaka stranka torej omejena z določbami ZLV, posebej še z navedeno določbo 51. člena ZLV v toliko, da mora vnaprej določiti pravila o postopku odločanja kandidatne liste, da smejo pri določanju kandidatov sodelovati samo člani stranke, ki imajo volilno pravico in stalno prebivališče v občini, ter da kandidate določijo s tajnim glasovanjem. Sam postopek obravnavanja predloga liste kandidatov oziroma posameznih kandidatur za člane občinskih svetov (mestnih svetov) je stranka AAA glede na zakonsko določbo 51. člena ZLV uredila s Pravili o evidentiranju, določanju in potrditvi kandidatov in list kandidatov za člane občinskih svetov in župane ter člane svetov KS, ČS in VS za lokalne volitve, ki v 2. odstavku 4. člena izrecno določajo, da glede sklepčnosti zbora veljajo določbe Statuta stranke AAA.

 

Izrek

Pritožba se zavrne.

 

Obrazložitev

Stranka AAA, Mestni odbor A, je vložila pritožbo zoper odločbo Občinske volilne komisije Mestne občine A ( v nadaljevanju OVK A) z dne 17.10.2002, s katero je bila zavrnjena lista kandidatov z imenom stranka AAA za člane Mestnega sveta Mestne občine A v volilni enoti št. 1 na rednih volitvah, ki bodo 10. novembra 2002. Odločitev temelji na ugotovitvi, da lista kandidatov ni bila določena v skladu s Pravili politične stranke (51. in 67. člena Zakona o volitvah). Navaja, da iz "Pravil o evidentiranju, določanju in potrditvi kandidatov in list kandidatov in za člane občinskih svetov in župane ter člane svetov KS, ČŠ in VS za lokalne volitve" izhaja, da predlog liste kandidatov oziroma posameznih kandidatur za člane občinskih svetov obravnavajo člani stranke s stalnim bivališčem v občini, v kateri bodo opravljene volitve, na volilnem zboru, in nadalje, da glede sklepčnosti zbora veljajo določbe Statuta stranke AAA (prvi in drugi odstavek 4. člena). Statut stranke pa v 18. členu glede sklepčnosti predvideva, da je zbor, na katerega morajo biti vabljeni vsi člani sklepčen, če je navzočih najmanj 50 % članov zbora. Če ob napovedani uri zbor ni sklepčen, mora predsednik odložiti začetek zbora za pol ure. Čez pol ure lahko začne z delom, če je navzočih najmanj 20 % članov. Štirje navzoči člani, kot je to razvidno iz zapisnika ter seznama udeležencev, od 12 vabljenih članov s pravico odločanja, niso mogli pravno veljavno sklepati o določeni listi, glede na to, da je iz zapisnika razvidno, da se je seja Mestnega odbora začela ob 18.00 uri in končala ob 18.30 uri, zaradi česar v trenutku odločanja ni bila sklepčna.

Pritožnica v pritožbi navaja, da odločitev komisije nima podlage v Statutu in Pravilih stranke AAA. Predlagan je bil samo (1) en kandidat in to v 1. volilni enoti, od 33. možnih. Zbor je bil sklican za 15.10.2002 ob 18.00 uri. Udeležili so se ga samo štirje (4) od 12 vabljenih. Predsedujoči je ob navedni uri ugotovil, da ni zadostne udeležbe za sklepčnost in je v skladu s Statutom in Pravili stranke AAA prestavil začetek na 18 uro 30 h in 00 sekund. ob 18 h 30 minut in 01 sekund je predsedujoči ugotovil, da je zbor sklepčen saj so štirje (4) udeleženi dovolj za sklepčnost, saj je ta 33 %, Statut pa zahteva 20 % prisotnost po pol urnem zamiku (to je 30 h, 0 sekund ali pa 29 minut in 60 sekund). Zbor je torej začel s tajnimi volitvami. Štirje člani so obkrožili predlaganega kandidata in predsedujoči je ob 18 h, 30 minut in 20 sekund ugotovil, da je bil predlagani kandidat enoglasno izvoljen (štirje ZA in nihče PROTI). Ob 18 h, 30 minut in 28 sekund je zbor končal volilna opravila. Digitalna ura je takrat kazala 18 h in 30 minut, sekund pa v zapisnik niso zapisali. Ob 18 h, 49 minut in 00 sekund so se sodelujoči razšli. Zbor po članstvu je relativno majhen (4 sodelujoči) in je lahko tudi v izredno kratkem času končal vsa volilna opravila, saj je na kandidaturo pristal samo en kandidat v eni volilni enoti. Predlaga, da sodišče odločbo OVK A odpravi in potrdi pritožnikovo predlagano listo za volitve 2002.

Pritožba ni utemeljena.

Pomembno fazo volilnega postopka predstavlja kandidiranje, to je postopek, v katerem subjekti, ki jih zakon za to pooblašča, opravijo prvo izbiro možnih kandidatov. Po 67. členu Zakona o lokalnih volitvah (dalje ZLV) lahko vsaka politična stranka v občini določi po eno listo kandidatov v vsaki volilni enoti, kadar se pri volitvah v občini uporablja proporcialni sistem volitev, kar je primer tudi pri volitvah članov Občinskega sveta v Mestni občini A. V 72. členu ZLV je natančno določeno, katere podatke mora vsebovati lista kandidatov, ki jo je treba do določenega roka vložiti pri pristojni volilni komisiji in kaj mora predlagatelj priložiti listi kandidatov, med drugim tudi pravila politične stranke (2. odstavek 72. člena). Glede na določbo drugega odstavka 74. člena ZLV se v postopku potrditev kandidatnih list uporabljajo določbe Zakona o volitvah v državni zbor (Uradni list RS, številka 44/92-dalje ZVDZ). Glede na specifično naravo volilne pravice, ki se lahko uresničuje samo kolektivno v časovno kontinuiranem in omejenem postopku in iz določb 56. člena in 58. člena ZVDZ so na eni strani določene obveznosti volilne komisije, na drugi strani pa obveznosti predlagatelja liste kandidatov. Ta mora izkazati, da je lista kandidatov vložena v skladu z zakonskimi pogoji. Politična stranka predlaga listo kandidatov po pravilih, ki so prepuščena strankini notranji ureditvi, kar je tudi odraz pravice do svobodnega združevanja iz 42. člena Ustave. Zakonsko je vsaka stranka torej omejena z določbami ZLV, posebej še z navedeno odločbo 51. člena ZLV v toliko, da mora vnaprej določiti pravila o postopku odločanja kandidatne liste, da smejo pri določanju kandidatov sodelovati samo člani stranke, ki imajo volilno pravico in stalno prebivališče v občini, ter da kandidate določijo s tajnim glasovanjem. Sam postopek obravnavanja predloga liste kandidatov oziroma posameznih kandidatur za člane občinskih svetov (mestnih svetov) je stranka AAA glede na zakonsko določbo 51. člena ZLV, uredila s Pravili o evidentiranju , določanju in potrditvi kandidatov in list kandidatov in za člane občinskih svetov in župane ter člane svetov KS, ČS in VS za lokalne volitve, ki v 2. odstavku 4. člena izrecno določajo, da glede sklepčnosti zbora veljajo določbe Statuta stranke AAA. Ta v 18. členu določa, da je zbor sklepčen, če je navzočih najmanj 50 % članov zbora. Če ob napovedani uri zbor ni sklepčen, mora predsednik odložiti začetek zbora za pol ure. Čez pol ure zbor lahko začne z delom, če je navzočih najmanj 20 % članov. Iz zapisnika zbora stranke AAA, ki je določil listo kandidatov in ki ga je stranka predložila v skladu z 11. členom Statuta, ki določa, da mora predlagatelj hkrati s predlogom liste ali posameznega kandidata, predložiti volilni komisiji med drugim tudi zapisnik volilnega zbora, določno izhaja, da se je seja mestnega odbora začela ob 18 uri in končala ob 18.30 uri, zaradi česar v trenutku odločanja navzočih članov ni bila sklepčna. Izpolnitev nadaljnjega pogoja, ki ga določa 18. člen Statuta stranke AAA, to je odložitev začetka zbora za pol ure in njegov ponovni dejanski začetek po tem času, pa iz samega zapisnika, ki predstavlja pisni dokaz o izpolnitvi formalnih pogojev za pravilni začetek zbora, ni razviden. Zato ni mogoče upoštevati pritožbenega ugovora, da se je postopek določanja kandidatov začel šele po 18.30 uri in da je bil v 28 sekundah končan. Če bi namreč zbor tako striktno upošteval pravila kandidiranja, kot zatrjujejo v pritožbi, bi bilo vsekakor pričakovati, da bo to tudi posvedočil v zapisniku z natančno navedbo časovnega poteka zbora. Glede na navedeno, je OVK A utemeljeno zavrnila listo kandidatov na podlagi prvega odstavka 56. člena Zakona o volitvah v državni zbor v zvezi z določbo 2. odstavka 74. člena ZLV.

 


Zveza:

ZLV člen 51, 51.

Pridruženi dokumenti:*

*Zadeve, v katerih je sodišče sprejelo vsebinsko enako stališče o procesnih oz. materialnopravnih vprašanjih.
Datum zadnje spremembe:
24.08.2009

Opombe:

P2RvYy01ODc1MA==